dilluns, 20 de desembre de 2010

CAPÍTOL 1: UNA DE PLÀTANS!

Què és la prevenció de residus?

Si no ho teniu massa clar, aquest és el vostre blog!

Segons dades de l'Ajuntament de Barcelona, cada barceloní genera de mitjana 1,5 kg d'escombreries cada dia. Ara multipliqueu pels membres de casa vostra, els veïns de l'edifici, del barri, de tota la ciutat... No és difícil veure que és un greu problema, un problema de merda, mai millor dit. I qui és responsable de les escombraries? Doncs cadascú és responsable de les seves... Vaja, que encara que les llenceu al contenidor i us oblideu del tema, es veu que els residus no es desintegren i segueixen sent un problema facin el que facin amb ells.

I què podem fer nosaltres per solucionar el problema? Home, solucionar, solucionar no és pot, però podem intentar reduir-lo una mica, i aquí és on entra el tema de la prevenció dels residus. I com això és un blog sobre ecologia d'estar per casa us posaré un exemple... d'estar per casa.

Imagineu que trobeu a la cuina uns plàtans massa madurs per menjar tal qual, però que encara no estan podrits. Podríeu fer dos coses: la primera és llençar-los a les escombraries... Però això no seria prevenció de residus, oi? La segona és preparar una estupenda crema de plàtans i fer amb ella unes postres sanes i diferents... Bé doncs amb aquest gest tant tant senzill i gustós estaríeu fent PREVENCIÓ DE RESIDUS!

Comprar uns plàtans i després menjar-se’ls! Increïblement fàcil, oi? Doncs com aquest us podria donar moltíssims exemples d'accions que tots fem en el dia a dia i que serveixen per reduir la quantitat de residus que generem. Amb tot allò que aprofitem o reaprofitem, utilitzem o  reutilitzem, estem ajudant al medi ambient. 

Així que prou de pensar que l'ecologia és una cosa que només porten a terme uns quants il·luminats que fan coses complicadíssimes. Posar un humil granet de sorra està a l'abast de tothom. Només cal mirar les nostres accions amb uns altres ulls, intentar preveure les conseqüències d’allò que fem en el dia a dia i procurar fer-ho el millor possible. I ara, la recepta!

LA RECEPTA: Crema de plàtans (per a 4 persones)

Ingredients:
  • 4 plàtans madurs
  • 4 cullerades soperes de llet condensada
  • el suc de mitja llimona
  • 6 galetes maria
Procediment:

  • Bateu els ingredients amb la batedora.
  • Serviu en bols.
  • Podeu adornar amb unes fulles de menta o trossets de fruites del temps.
Residus:
  • Pell de plàtan, restes de la llimona: contenidor marró (matèria orgànica)
  • Pot de llet condensada, ja sigui de llauna o de plàstic: contenidor groc (envasos)
  • Embolcall de les galetes: normalment és de plàstic i per tant al contenidor groc. Si fós de cartró, al contenidor blau (paper i cartró)
Etiquetes: 
  • Llet condensada: només ha de tenir llet i sucre. Si conté algun altre ingredient, canvia de marca perquè hi ha moltes que només tenen això.
  • Plàtans: si no porten la etiqueta de “plátano de Canarias”, pregunta-ho. Que no et donin bananes que no tenen gust a res i procedeixen de molt més lluny. I sobretot no els compris en safata de porexpan! Això també és prevenció de residus!
  • Galetes: intenta comprar aquelles que tinguin un menor nombre d’ingredients. Fixa’t també en el tipus de greix i que no tinguin conservants ni colorants. L’únic additiu que pertoca, són els gasificants. Un altre dia us parlaré més sobre els greixos i sobre els additius alimentaris!
Propietats nutricionals dels plàtans:

És una fruita amb un valor calòric elevat, però no engreixa especialment, ja que és molt saciant (qui és menja dos plàtans seguits?) i és molt recomanable per l’alt contingut en nutrients essencials com el potassi, el magnesi o l’àcid fòlic.
És molt apropiat per persones que pateixen processos diarreics perquè conté molta fibra del tipus fruto-oligosacárids.

Composició per 100 grams de porció comestible:
Calories
85,2
Hidrats de carboni (g)
20,8
Fibra (g)
2,5
Magnesi (mg)
36,4
Potassi (mg)
350
Provitamina A (micrograms)
18,0
Vitamina C (mg)
11,5
Acido fòlic (micrograms)
20,0

Dades: Eroski Consumer: http://www.consumer.es/

I si a tot això, a més hi afegeixes les propietats de la llet, encara més nutritiu!

Recorda que les possibilitats de variació d’aquesta recepta són infinites. Per què no proves a barrejar unes maduixes o un kiwi amb els plàtans?

SI VOLS SABER-NE MÉS: 

Prevenció de residus:
Plátano de Canarias

1 comentari:

  1. Felicitats pel teu blog! Iniciatives com aquesta són molt necessàries.
    Una pregunta: m'han dit que el lleixiu és molt contaminant. Quina alternativa més ecològica i natural em recomanes per desinfectar el bany?

    ResponSuprimeix

Envia el teu comentari!